Faculty of Physical and Sport Sciences {PESPS}

More ...

About Faculty of Physical and Sport Sciences {PESPS}

The Faculty of Physical Education and Sport Sciences is one of the faculties of applied sciences at the University of Tripoli. It started as a department that was previously established in the Faculty of Education at the University of Tripoli in 1979. It is a scientific edifice that provides advice and prepare specialized qualified cadres for the community. The Faculty interacts positive with government bodies and organizations related to youth activities inside and outside Libya.

 

In keeping with the development, in 1990, the Faculty of Physical Education became an academic space for the sciences of physical education and sports. This was in line with the increasing interest in qualifying teaching cadres that hold higher degree in all physical education and sport programs. The Faculty’s programs and curricula are designed to achieve the needs of society. The Faculty also worked on merging general departments into scientific specializing departments so that its outputs are science- and knowledge-based.

Facts about Faculty of Physical and Sport Sciences {PESPS}

We are proud of what we offer to the world and the community

172

Publications

136

Academic Staff

1626

Students

858

Graduates

Programs

Major

...

Details
No Translation Found
Major No Translation Found

No Translation Found...

Details
Major

...

Details

Who works at the Faculty of Physical and Sport Sciences {PESPS}

Faculty of Physical and Sport Sciences {PESPS} has more than 136 academic staff members

staff photo

Dr. Samiha Ali Salem Alsqri

سميحة الصقري هي احد اعضاء هيئة التدريس بقسم التربية البدنية وعلوم الرياضة بكلية التربية البدنية. تعمل السيدة سميحة الصقري بجامعة طرابلس كـاستاذ مساعد منذ 2013-09-18 ولها العديد من المنشورات العلمية في مجال تخصصها

Publications

Some of publications in Faculty of Physical and Sport Sciences {PESPS}

أبعاد الاغتراب النفسي وعلاقته بدافعية الإنجاز لمعلمي ومعلمات التربية البدنية

هدفت الدراسة إلى التعرف على علاقة أبعاد الاغتراب النفسي بدافعية الإنجاز الرياضي لدى معلمي ومعلمات التربية البدنية، والفروق الدالة إحصائياً في أبعاد الاغتراب النفسي بين معلمي ومعلمات التربية البدنية، والفروق الدالة إحصائياً في دافعية الإنجاز الرياضي (دافع إنجاز النجاح – دافع تجنب الفشل) بين معلمي ومعلمات التربية البدنية، وقد استخدم الدارس المنهج الوصفي بالأسلوب المسحي وتم اختيار عينة الدراسة بطريقة الحصر الشامل من معلمي ومعلمات التربية البدنية بشعبية الجفارة والبالغ عددهم (66) معلّماً و(40) معلمة بالإضافة إلى عدد (10) معلمين يستعان بهم في الدراسة الاستطلاعية، وقد استخدم الدارس مقياس الاغتراب النفسي ويتضمن هذا المقياس خمسة أبعاد هي: اللامعنى .العزلة . العجز.اللامعيارية . التمركز حول الذات، ومقياس دافعية الإنجاز الرياضي، وقد أفرزت نتائج الدراسة عن: توجد علاقة بين أبعاد الاغتراب النفسي ودافعية الانجاز الرياضي (دافع إنجاز النجاح – دافع تجنب الفشل ) لَدَى معلمي ومعلمات التربية البدنية.عدم وجود في أبعاد الاغتراب النفسي : اللامعنى، العجز، بين معلمي ومعلمات التربية البدنية.وجود فروق بين معلمي ومعلمات التربية البدنية في أبعاد الاغتراب النفسي: العزلة، اللامعيارية، التمركز حول الذات والقياس الكلي للاغتراب لصالح معلمي التربية البدنية.توجد فروق بين معلمي ومعلمات التربية البدنية في أبعاد دافعية الانجاز الرياضي (دافع إنجاز النجاح – دافع تجنب الفشل ) ومقياسه الكلي لصالح معلمي التربية البدنية.
عادل علي المبروك زيادة (2010)
Publisher's website

علاقة بعض المهارات العقلية بمستوى أداء لاعبي كرة القدم المعاقين ذهنيا

شهد العصر الحديث تطورا سريعا في برنامج الأنشطة الرياضية وقد رافق هذا التطور تغيرا في أنماط التدريب و الأعداد البدني و المهاري والنفسي، و إن تطور أي لعبة رياضية مرتبط بتضافر كافة الجهود و التغلب على المشاكل التي تواجه اللعبة، وقد أثبتت الدراسات في مجال علم النفس علاقة الارتباط الوثيقة بين مستوي القدرات العقلية و التفوق الرياضي. ولهذا فان الإعداد الرياضي يتطلب التكامل التام بين العقل والجسم، كما أن تطوير هذا التكامل هو الطريق نحو اكتشاف قدرات اللاعبين الحقيقية وتحقيق التفوق في المجال الرياضي. ومن هذا المنطلق فإن رعاية الأفراد ذوو الاحتياجات الخاصة أصبح أمرا ملحا تحتمه الضرورة الاجتماعية والإنسانية، حيث يتوجب ايلاء الفئات الخاصة القدر المناسب من الرعاية والاهتمام حتى يتسنى لهم النجاح في المجتمع الى أقصى حد تسمح به قدراتهم.الاستنتاجات: في ضوء ما أسفرت عنه نتائج الدراسة تمكن الدارس من التوصل إلى:ارتفاع نسبة المهارات العقلية لدى لاعبي المنتخب الوطني لكرة القدم المعاقين ذهنيا بشكل عام بأبعادها قيد الدراسة (القدرة على التخيل-الإعداد (التصور) العقلي- الثقة بالنفس- التعامل مع القلق-القدرة على التركيز-القدرة على الاسترخاء) مما يؤكد الإعداد النفسي الجيد لديهم. لم تظهر فروق معنوية بين لاعبي المنتخب الوطني لكرة القدم المعاقين ذهنيا فرق عينة البحث في جميع المهارات العقلية.ظهرت علاقات ارتباط معنوية بين المهارات العقلية والمستوى العالي للاعبي المنتخب الوطني لكرة القدم المعاقين ذهنيا. Abstract saw the modern era rapid development in the program of sports activities has this development was accompanied by a change in the training patterns and physical preparation and skill, psychological, and that the development of any sports game tied in concert all the efforts and overcome the problems facing the game, studies have proven in the field Psychology close correlation between the level of mental capacity and sporting excellence. For this, the sports setting requires full integration of mind and body, and that the development of this integration is the road to discover the true capabilities of the players and the achievement of excellence in the field of sports. For this, the sports setting requires full integration of mind and body, and that the development of this integration is the road to discover the true capabilities of the players and the achievement of excellence in the field of sports. In this sense, the care of individuals with special needs has become imperatively demanded urgent social and humanitarian necessity, where should pay special categories appropriate amount of care and attention so that they can succeed in society to the maximum extent of their abilities.Conclusions: In light of the outcome of the results of the study enables the student to reach:The high proportion of mental skills among national team players for football mentally handicapped in general dimensions under study (the ability to imagine-setting (perception) confidence to deal with the anxiety-the ability to focus-the ability to relax), which confirms the good psychological preparation they have Significant differences between the national team players for football did not appear mentally handicapped research sample in all mental skills teams. Significant correlations between mental skills and a high level of national team players for football mentally handicapped emerged.
عبد الكريم إبراهيم عقل (2014)
Publisher's website

أثر برنامج تعليمي مقترح للضربات الأرضية لكرة المضرب لدى ناشئي مراكز التدريب بمدينة طرابلس

تُعد رياضة كرة المضرب من الالعاب المحببة لدي الجميع، واصبحت من الرياضات الجماهيرية، وذلك لما تتمتع به من مزايا جعلت الجميع يميلون اليها حيث انها لاتحتاج الي ادوات كبيرة، ولاتحتاج الي عدد كبيرمن اللاعبين عند ممارستها فهي تلعب بلاعبين او اربعة لاعبين ويمكننا ان نعتبررياضة كرة المضرب من الرياضات العائلية التي يمكن ممارستها من قبل كافة الفئات العمرية ذكورا واناثا علي حد سواء، ويستطيع الفرد ممارستها طوال حياته، حيث تقدم لمن يمارسها اكبر فائدة جسمية وفكرية في اقصر وقت ممكن، كما يستطيع اللاعب ان يختار من ينافسه بحيث يكون في نفس مستواه. ويهدف البحث الي التعرف علي تاثير البرنامج التعليمي المقترح للضربات الارضية لدي الناشئين بكرة المضرب لبعض مراكز التدريب بمدينة طرابلس، وقد اشتملت عينة البحث علي (24) ناشئا والمسجلين بمراكز تدريب اللعبة، وقد تم تقسيمهم الي مجموعتين مجموعة تجريبية واخري مجموعة ضابطة وبعد تطبيق الاختبارات اللازمة والقياسات المناسبة توصل الدارس الي ان البرنامج التعليمي المقترح له تاثيرإيجابي في تحسين بعض متغيرات الاداءالمهاري المتمثلة في الضربة الامامية المستقيمة والضربة الخلفية المستقيمة وضربة الارسال المستقيم وهذا التحسن اظهره اداء اللاعبين الناشئين للمجموعة التجريبية قيد البحث في تعلم الضربات الارضية كذلك إمكانية سهولة تنفيذ وتطبيق البرنامج المقترح علي الناشئين، وإمكانية تعديله ليناسب الفئات العمرية المختلفة.
لطفي مسعود المبروك (2008)
Publisher's website

Faculty of Physical and Sport Sciences {PESPS} Video Channel

Watch some videos about the Faculty of Physical and Sport Sciences {PESPS}

See more

Faculty of Physical and Sport Sciences {PESPS} in photos

Faculty of Physical and Sport Sciences {PESPS} Albums