Department of Training

More ...

About Department of Training

Facts about Department of Training

We are proud of what we offer to the world and the community

47

Publications

63

Academic Staff

455

Students

213

Graduates

Programs

Major

...

Details
No Translation Found
Major No Translation Found

No Translation Found...

Details

Who works at the Department of Training

Department of Training has more than 63 academic staff members

staff photo

Mr. Kamal Mohamed Ibrahim Zarug

كمال الزروق هو احد اعضاء هيئة التدريس بقسم التربية البدنية وعلوم الرياضة بكلية التربية البدنية. يعمل السيد كمال الزروق بجامعة طرابلس كـأستاذ مشارك منذ 2016-10-03 وله العديد من المنشورات العلمية في مجال تخصصه

Publications

Some of publications in Department of Training

تأثير برنامج تدريبي مقترح لتحسين مستوي أداء بعض المهارات الأساسية للناشئين في كرة اليد بمنطقة المرج

تحتل رياضية كرة اليد مركزاً متقدماً بين الالعاب التي يتنافس عليها محليا و قارياً واولمبيا حيث تطورت بشكل هائل منذ نشأتها حتي ألان من النواحي القانونية والفنية، وفي المقابل يتطلب هذا التطور تخطيط عام في مجال التدريب الرياضي لذا لم يعد ظهور اللاعبين والفرق المميزة وليدة الصدفة او الموهبة الطبيعية بل أصبح من النواتج الأساسية للتخطيط العلمي للتدريب الموجة نحو تنمية وتحسين قدرات الناشئين البدنية والمهارية والفسيولوجية والنفسية والخططية بشكل تدريجي للوصول الي المستويات الرياضية العالية، وقد هدفت الدراسة إلي وضع برنامج تدريبي مقترح لتحسين مستوي أداء بعض المهارات الأساسية للناشئين في كرة اليد(1315سنة) بمنطقة المرج أستخدم الدارس المنهج التجريبي باستخدام التصميم ( قبلي بعدي) لمجموعتين متكافئتين أحداهما ضابطة والاخري تجريبية واشتملت عينة الدراسه علي (30) ناشئاً تم اختيارهم بالطريقة العمدية من لاعبي نادي المروج، وهم يمثلون نسبة 39% من مجتمع الدراسة وتوصلت الدراسة الي أن البرنامج التدريبي المقترح له تأثير ايجابي لتحسين مستوى أداء بعض المهارات الاساسيه للناشئين في كرة اليد (1315سنة ) بمنطقة المرج،ان البرنامج التدريبي المقترح حقق فروق دالة إحصائيا بين القياسين القبلي و البعدى للمجموعة التجريبية في تحسن مستوي الأداء لبعض المهارات الأساسية والصالح القياس البعدي وهي, تمرير و استلام على الحائط لمدة 60 ث وبنسبة تحسن 21.376%، ورمى كرة يد لأقصي مسافة من الثبات وبنسبة تحسن 28.57%، وتنطيط الكرة باستمرار على خط مستقيم وبنسبة تحسن 34.09% و البرنامج التدريبي المقترح حقق فروق دالة إحصائيا بين القياسين القبلي و البعدى للمجموعة التجريبية و لصالح القياس البعدى أدت إلى تحسن جميع المتغيرات البدنية وهى كالتالي, القوة العضلية للبطن ونسبة تحسن 22%، السرعة الانتقالية ونسبة تحسن 33%، القدرة العضلية لليدين ونسبة تحسن 12%، الرشاقة ونسبة تحسن 31%، الدقة باليد اليمني و نسبة تحسن 18% الدقة باليد اليسرى ونسبة تحسن 11% و البرنامج التدريبي المقترح لم يحدث فروق دالة إحصائيا بين القياسين القبلي والبعدى للمجموعة التجريبية في اداء مهارة التصويب من الثبات وجود فروق دالة إحصائيا بين المجموعتين في القياس البعدى و لصالح المجموعة التجريبية في تحسن بعض الأداء للمهارات الأساسية كالتالي: مهارة تمرير واستلام على الحائط 60ث ونسبة تحسن 21.37 % القدرة العضلية لليدين برمي الكرة لأقصي مسافة ونسبة تحسن 28.57%، تنطيط الكرة في خط مستقيم ونسبة تحسن 39.09%، عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين المجموعتين في القياس البعدى في تحسن اداء مهارة التصويب من الثبات، وجود فروق دالة إحصائيا بين المجموعتين في القياس البعدى و لصالح المجموعة التجريبية في جميع المتغيرات البدنية و نسبة تحسن هي كالتالي: القوة العضلية للبطن ونسبة تحسن 43%، السرعة الانتقالية ونسبة تحسن29% القدرة العضلية لليدين ونسبة تحسن 48%، القدرة العضلية بالرجلين ونسبة تحسن 12%، الرشاقة ونسبة تحسن 30%، الدقة باليد اليمنى ونسبة تحسن 15%، الدقة باليد ليسرى ونسبة تحسن 45% و البرنامج التقليدي حقق فروق دالة إحصائيا بين القياسين القبلي للمجموعة الضابطة ولصالح القياس البعدي في تحسين أداء بعض المهارات الاساسيه وهي كالتالي: تمرير واستلام علي الحائط 60ث ونسبة تحسن 10%، القدرة علي رمي كرة اليد لأقصي مسافة ونسبة تحسن 4%، تنطيط الكرة في خط مستقيم ونسبة تحسن 18%، للبرنامج التقليدي لم يحدث فروق دالة إحصائيا في أداء التصويب من الثبات بين القياسين للمجموعة الضابطة، و للبرنامج التقليدي حقق فروق دالة إحصائيا بين القياسين للمجموعة الضابطة والصالح القياس البعدي في جميع المتغيرات البدنية ونسبة تحسن تراوحت من بين 12% الي 33%، و يوصي الدارس بضرورة تطبيق البرنامج المقترح لماله من فاعلية في تحسن المتغيرات المهارية والبدنية، إعادة النظر في محتوي البرنامج المقترح الخاص بتحسين اداء التصويب من الثبات، يوصى الدارس بضرورة وضع برنامج زمني دقيق لبداية الوسم الرياضي ونهايته بتواريخ وأيام محددة بدقة وهي التي تساهم في تحسين الأداء عند اللاعبين من خلال البرامج التدريبية المقننة والمحددة وهذا يخص الاتحادات المختصة، التأكد علي إجراء دراسات أخري تستهدف وضع برامج تدريبية جديدة ولجميع الفئات العمرية، الاهتمام بالقياست البدنية والمهارية لأهميتها.
مجدي صالح أمراجع عبد السلام (2012)
Publisher's website

العلاقة بين سرعة الاستجابة و الدقة في اتخاذ القرارات الخططية لناشئي كرة القدم بالمنطقة الغربية

تحضى كرة القدم بشعبية هائلة على المستوى المحلي و العالمي، و لذا فقد تظافرت كل الجهود العلمية و الخبرات العملية نحو تطوير المستوى الخططي لهذه اللعبة حتى تستطيع مواكبة الفرق العالمية في تطويرها المستمر، و على ضوء ذلك يجب إعداد اللاعب منذ الصغر إعداداً سليماً بالطرق العلمية حتى يستطيع أن يكون لاعباً ذو كفاءة مهارية و خططية عالية في تطبيق كرة القدم الشاملة. و هدفت الدراسة إلى التعرف على سرعة الإستجابة و الدقة في اتخاذ القرارات الخططية للاعبين الناشئين و كذلك العلاقة بين سرعة الاستجابة و الدقة في اتخاذ القرارات الخططية. و كانت تساؤلات الدراسة تنص على هل هناك فروق دالة إحصائياً لسرعة و دقة اتخاذ القرار الخططي و هل هناك علاقة بين سرعة الأستجابة و الدقة في اتخاذ القرارات الخططية. وأستخدم الدارس المنهج الوصفي بالأسلوب المسحي و كانت عينة الدارسة اللاعبين الناشئين لبعض أندية المنطقة الغربية (الأولمبي، رفيق، الوفاق) للأعمار (14 16) سنة. و أستخدم الدارس أختبارات الحالات الخططية في سرعة و دقة اتخاذ القرارات الخططية متدرجة الصعوبة (15 ) حالة خططية تمثل النوع البسيط و المتوسط و الصعب .و توصل الدارس إلى الاستنتاجات التالية: وجود فروق دال إحصائياً في سرعة و دقة اتخاذ القرارات الخططية بين الأندية الثلاثة قيد الدراسة ( الأولمبي، رفيق، الوفاق ) و كذلك وجود علاقة دالة إحصائياً بين سرعة و دقة اتخاذ القرارات الخططية في حالاتها الثلاث ( البسيطة، و المتوسطة الصعوبة، و الصعبة ) للأندية.
عبد الناصر صالح الحمدي (2007)
Publisher's website

Programmed playing and its effect upon some motor skills and physical component for athletics competitions in primarily school students

Keeping up with technological development and rapid change that has occurred on all aspects of life, made it necessary for educational institutions to take the means of modern education to achieve its objectives &meet this development. The process of preparing the students properly should be based on scientific grounds, & creating the conditions facilities to help the student to use his energy in a meaningful &constructive. The pupils wealth of the country that do not dry up or finish so it became necessary for us attention & focus to this segment of the community &take advantage of those human resources that qualify to participate actively in the process of building & progress of society , to recognize these energies & abilities of pupils and to achieve maximum growth ,it will undoubtedly point starting in the light of which we can develop curriculums & programs besed on scientific grounds and to ensure the well-organized and good use of it to the fullest extent possible Thus, the competitions of the International Federation of Athletics gives children the opportunity to clarify and impress athletics when it is organized in public places such as recreational centers, shopping centers, and areas indoor sports and therefore it can to promote the sport in ways far perception and unconventional, which helps to make a good impression and a new Athletics has a large number of children Studying physical education is an important in achieving comprehensive growth and balanced for the learner im all aspects of physical cognitive, psychological &social as it is through the acquisition of the learner many physical activities . moreover, these match his tastes & desires and their preparations & abilities . athletics is a part of individual sports and fungal task that can be practiced by all individduals on different levels not only to access to the gaza the tournament but for purposes of health leisure hence, the importance of the various activities run and jump, throwing &walking on the basis of scientific and technical because of their positive impact on the growth of individual and poise, The interest in the comprehensive pupils in the stages of Sunni early basic need must be considered and developed, when has the students motor skills and the components of physical good level, that lead to the upgrading of vital organs to be in the best picture, and is a motor learning at this stage is a complex process very difficult need a lot of effort and especially teaching motor skills essential, which makes it necessary to find a way to learn a special can for the learner to focus on more precise skill and understanding of the final form of it, Objective of the study: Identify programmed playing and its impact on some motor skills and physical components of the athletics students of the basic education stage The most important procedures: 1 - has been selected sample of the study the way of simple random students of age group (12-14 years old) from the stage of basic education, the second part (Benin), and the number was (32) students were divided into (two experimental group and control group), the Folk group of each ( 16) pupils have been identified following physical tests to determine the level of the components of physical fitness for members of the study, "Experimental - control" Measurement skills have been identified for pupils after being photographed all the competition was on display experts to determine the level of performance skills through their performance skills evaluation form The most important results - That play is programmed has had a positive impact in improving some of the components of physical and motor skills for each contest of athletics each specific grade level. - The presence of significant differences between pre and post measurement of the experimental group in all variables of the study and for dimensional measurement Conclusions Through the discussion and the interpretation of the results of this study, the following can be concluded: 1-There are concrete differences between the earlier and the later measurement of the experimental group in all the variables of the study. These differences are in favour of the later measurement playing Programmed and the traditional programme improved some of the physical components and the movement skills of the athletics competitions in the physical education lesson. Recommendations Increasing the number of physical education classes in primary schools (stage 1 and stage 2) so that they are 3 to 4 rations in a week. 4-The continuous inspection by specialists and provision of some alternative tools to be used as part of the programmed games as a teaching aid will simulate the nature of the skill that is being learnt and that is outlined in the curriculum. arabic 18 English 117
Mohamed Ali Mohamed Abdalrahim(3-2021)
Publisher's website