قسم هندسة الطيران

المزيد ...

حول قسم هندسة الطيران

أُنشئ قسم هندسة الطيران مع بداية السنة الدراسية 1975-1976م كجزء من الكلية للقيام بتأهيل المهندسين في مجالات هندسة الطيران بهدف الاعتماد على العناصر الوطنية في هذا المجال التقني المتقدم، ويتولى تسيير البرنامج العلمي والبحثي بالقسم أكثر من 20 عضو هيئة تدريس في تخصصات مختلفة.

حقائق حول قسم هندسة الطيران

نفتخر بما نقدمه للمجتمع والعالم

17

المنشورات العلمية

18

هيئة التدريس

380

الطلبة

487

الخريجون

البرامج الدراسية

بكاليوريوس هندسة الطيران
تخصص هندسة الطيران

...

التفاصيل
ماجستير هندسة الطيران
تخصص هندسة الطيران

...

التفاصيل

من يعمل بـقسم هندسة الطيران

يوجد بـقسم هندسة الطيران أكثر من 18 عضو هيئة تدريس

staff photo

أ.د. جمال محمد عاي الشاوش

جمال الشاوش هو احد اعضاء هيئة التدريس بقسم هندسة الطيران بكلية الهندسة. يعمل السيد جمال الشاوش بجامعة طرابلس كـأستاذ منذ 2012-08-28 وله العديد من المنشورات العلمية في مجال تخصصه

منشورات مختارة

بعض المنشورات التي تم نشرها في قسم هندسة الطيران

Experimental study of fracture toughness and fracture energy in composite materials

Not exist
Saleh R. Abdussalam Gashoot, M.L.Ayari(5-1998)
Publisher's website

Aerodynamic design and performance estimation of horizontal-axis wind turbine

Abstract Estimation of wind characteristics is considered as the first essential step to evaluate a wind energy project based on information about all aspects of the implementation and operation of the project. It's therefore necessary to have detailed knowledge of the wind to design a suitable wind turbine for a certain zone and also to estimate its performance accurately. The first step in this thesis is study the wind energy and wind assessment in the selected site (Zuara) based on the available wind data, which are obtained from the representative meteorological station. The second step in this thesis is study is to design a suitable horizontal axis wind turbine. Design (HAWT) to achieve satisfactory levels of performance starts with knowledge of the aerodynamic forces acting on the blades. The blade element momentum theory (BEM) is applied for HAWT blade design and to predict the performance of the rotor. A computer program for HAWT blade design and its performance analysis is belt. The input of this program is: power required from a turbine, number of blades, design wind velocity, design tip-speed ratio and properties of the selected airfoil. While the output are: blade geometry parameters (chord and twist distribution), power, torque and thrust coefficients versus tip-speed ratios. This study indicates that capacity factor on the Zuara site equal 3 and it is seen that possible to designed wind turbine to extracting the power from the wind with satisfactory levels of performance in the selected site
فرج الأخضر شنشن (2014)
Publisher's website

on the dynamical behavior of a cantilever beam of variable length

Not exist
Saleh R. Abdussalam Gashoot, A.K.Misra(7-2003)
Publisher's website